FRANCUSKI wz.15
Stalowy dzwon składa się z czterech części: czerepu, dwóch daszków (przedniego i tylnego) oraz grzebienia. Daszki łączone są ze sobą za pomocą nitów lub zgrzewania. Wydaje się, że pierwszy sposób był stosowany znacznie częściej. Dookoła czerepu widoczne jest charakterystyczne zgrubienie, powstałe w trakcie mocowania daszków do czerepu. Krawędź hełmu jest zawinięta ku górze i zawalcowana (w celu usztywnienia całości oraz stępienia krawędzi). Grzebień mocowany jest do czerepu za pomocą czterech rozginanych nitów. Przykrywa on podłużny otwór wentylacyjny, znajdujący się w szczycie czerepu. W tym miejscu grzebień przy swojej krawędzi ma podcięcia umożliwiające właściwą wentylację i służące jednocześnie do przewleczenia troka, za pomocą którego można było przymocować hełm do tornistra.
Część hełmów zostało zaadoptowanych przez Wojsko Polskie przemalowując je na kolor khaki i umieszczając na nich w miejsce oznaki orła.
Sygnatura wewnątrz hełmu J. WALACH 751/20
Hełmy I Korpusu Polskiego w Rosji z namalowanymi różnymi orłami.
Carska odznaka była zdejmowana i w jej miejsce malowany były ręcznie białe orły na czerwonym tle. Dookoła natomiast malowany był czerwony otok. Dowódcą tego Korpusu był gen. Dowbor-Muśnicki (późniejszy dowódca Powstania Wielkopolskiego).
fot. B&S Militaria fot. Militariat
wojska Hallera
fot. Militariat
Kolejny Haller-czyk
fot. Jędrzej Bartkowiak
Adrian z orłem wz. 16.
Na oryginalny lakier francuski pomalowany
razem z orłem farbą khaki. Orzeł przylutowany.
fot. Militariat
Typowy hełm wz.15 po przeróbce w polskiej zbrojowni. Cztery nity do mocowania fasunku, które widać na obwodzie oraz zalutowane otwory po oznace to charakterystyczne cechy polskiej przeróbki. (lakier niestety nieoryginalny).
Dostawione nity trzymające nowy fasunek jak i podpinkę.