ANGIELSKI wz.MkII

 

W połowie lat trzydziestych Brytyjczycy doszli do wniosku, iż zasada "pokoju przez rozbrojenie" nieco się zdezaktualizowała. Mając przed oczyma narastający militaryzm hitlerowski i widmo kolejnego konfliktu zdecydowano o zmodernizowaniu armii. Dotyczyło to także hełmów.

Do tej pory opierano się całkowicie na, pochodzącym z okresu IWŚ, modelu MkI. Nie posiadano jednak zbyt dużo zapasów, a wraz z upływem czasu i te skromne ilości zaczęły kurczyć się na skutek zużycia. Postanowiono zatem o modyfikacji MkI, realizowanej głównie dzięki firmie HELMETS Ltd, poprzez wprowadzenie kilku istotnych zmian.

 

Pozostawiono czerep hełmu pierwszowojennego (MkI). W wielu jednak przypadkach usunięto magnetyczną obręcz, bądź też - w późniejszym okresie - dodano jej odmianę wykonaną ze stali nierdzewnej. Egzemplarze, w których pozostawiono oryginalną, magnetyczną nakładkę, oznaczano od wewnątrz białą literą "M".

 

Czerep hełmu MkI* z nakładką ze stali nierdzewnej. Zwróć uwagę na sygnaturę.

 

      

 

W 1937r. wprowadzono nowy wariant zawieszki podpinki (chin strap securing lug MkI), by już rok później zmodernizować ją ponownie (chin strap securing lug MkII). Obie oczywiście niemagnetyczne, ponieważ Brytyjczycy byli przewrażliwieni na punkcie magnetycznego ekwipunku, który – według nich – powodowa miał zaburzenia wskazań kompasu.

 

Zawieszka podpinki w wersji z roku 1938. Bardzo często są sygnowane datą produkcji. Spotkać można także te z 1939r.

 

 

Nie odpuszczono także podpince. Zamiast skórzanego paska wprowadzono dwuczęściową parcianą taśmę, złączoną mosiężną klamerką, i posiadającą na obu końcach sekcję niemagnetycznych sprężynek (chin strap MkI). W związku z tym, że ten wariant podpinki, współpracujący z zawieszką w odmianie MkI, miał tendencje do wyczepiania się, całość dosyć szybko unowocześniono nieco modernizując same zakończenia podpinki (chin strap MkII). Nowy jej wariant współgrał z zawieszką w odmianie MkII.

 

Chin strap MkII

 

 

Różne rodzaje materiałów użytych do produkcji podpinek. Środkowa jest najprawdopodobniej najstarsza, natomiast pierwsza najmłodsza.

 

 

 

Największe zmiany dotyczyły jednak wyposażenia wewnętrznego. Od 1937r. zaczęto stosować zupełnie nowy jego rodzaj (helmet lining MkI). Zbudowany był z fibrowej obręczy, do której przynitowane były dwa fibrowe, krzyżujące się pałąki oraz pas dermy, wycięty w pięć "listków", zszytych na końcach dla przewleczenia sznurowadła. W szczycie umocowano owalną piankę, obciągniętą dermą, zaś do fibrowego stelaża dodano filcowe przekładki, izolujące wyposażenie wewnętrzne od czerepu. Całość przytwierdzona była do czerepu za pomocą śruby z nakrętką (linig securing bolt MkI), co w znaczący sposób ułatwiało demontaż wkładu w celu jego wymiany, czy też składowania.

 

Wkład MkI,, JCS & W 1939.

 

    

 

   

 

Wkład sygnowany jest nazwą producenta, datą produkcji oraz rozmiarem.

 

 

 

Całość tych zmian doprowadziła do stworzenia nowego hełmu - Helmet, Steel, MkI*.

 

Hełm MkI* z prywatnym, skórzanym wyposażeniem wewnętrznym, nieznanego niestety producenta. Zbliżone warianty takiego wkładu wykorzystywane były przez oficerów także w czasie IWŚ, stąd nie jest wykluczone, że pochodzi z tamtego okresu i zostało ono przełożone z innego egzemplarza. Pozostawiono oryginalną, magnetyczną nakładkę na obrzeże.  Zapewne używany był przez któregoś z oficerów ARP.

 

      

 

     

 

Już w zamierzeniach jednak miał on być rozwiązaniem tymczasowym, potrzebą chwili, wobec czego bardzo szybko zaczęto rozważać wprowadzenie nowego modelu hełmu. Co też zresztą uczyniono. Stąd też pozyskanie klasycznego MkI* jest naprawdę nie lada wyzwaniem i osiągnięciem.

To głównie w ten model hełmu wyposażeni byli żołnierze BEF, walczący w Europie w 1940r. Nie powinna zatem dziwić skromna ilość tych hełmów, pamiętając o tym, że większość z nich pozostała na plażach Dunkierki.

 

Już w 1937r. zadecydowano, że nowy model hełmu ma być całkowicie niemagnetyczny. Zaczęto zatem produkować czerepy bardzo zbliżone kształtem do czerepu hełmu MkI, jednak z obrzeżem zabezpieczonym nakładką ze stali nierdzewnej (pierwsze egzemplarze były nawet oznaczone wewnątrz "SS" - stainless steel). Montowano zawieszki podpinki MkII, podpinkę MkII oraz wkład MkI.

W ten sposób narodził się Helmet, Steel, MkII.

 

Hełm MkII.

 

       

 

Produkcja ruszyła prawdopodobnie we wrześniu 1938r., a pierwsze egzemplarze kierowano do policji oraz straży pożarnej. Dostawy dla armii i ARP rozpoczęły się wraz z początkiem następnego roku. Po wprowadzeniu MkIINo2, hełm zyskał nowe oficjalne oznaczenie – Helmet, Steel, MkII No1.

 

Hełmy MkII są sygnowane nieco inaczej niż MkI. Kod producenta, datę produkcji oraz numer serii blachy, z której czerep wykonano odnajdziemy najczęściej w okolicach zawieszki podpinki, choć zdarzają się także na nakarczku.

 

RO&CO JT I 1939 oraz HCR WD1

 

    

 

Ze względu na podobieństwo hełmów wz.MkII występujących w różnych krajach, zamieszczam tabelę, która powinna ułatwić identyfikację hełmu po wybitej sygnaturze na rondzie...

Sygnatura

Fabryka

Państwo

Lata produkcji

C.L./C.

Canadian Motorlamp Co.

Kanada

??

G.S.W.

General Steel Wares and Aluminium Goods

 

??

A.G./.C.

General Steel Wares and Aluminium Goods

 

??

HBH

Harrison Bros & Howson (Sheffield)

W.Brytania

1938-40

JSS

Joseph Sonkey & Sons (Bilston)

 

1938-41

WD

Wiliam Dobson & Son (Birmingham)

 

1938-40

B.M.B

Briggs Motor Bodies Ltd (Dagenham)

 

1939-43

RO&Co

Rubery Owen & Co Ltd (Darlaston)

 

1939-43

CS

Clydesdale Stamping Co Ltd (Dudley)

 

1939-40

F&L

Fisher & Ludlow Ltd (Birmingham)

 

1939-42

EC&Co

Ltd E Camelinat & Co Ltd (Birmingham)

 

1939-42

??

Steel Ceilings Ltd (Hayes)

 

1939-40

??

Evenson Brothers (Worcester)

 

1939-40

AMC

??

 

??

CS&W

??

 

??

VB

Verenigde Blik Fabriken (Verblifa)

Holandia

1953-57

M.V.O.

Ministerie Van Oorlog (Minisrty of War)

 

??

M.V.D.

Ministerie Van Defensie

 

od 1960

 

 

Hełm w różnych okresach produkcji pokrywany był różnymi lakierami. W latach 1936-38 stosowano chropowatą zieleń.

 

Aaron’s Col.

 

Nie wiadomo dlaczego zamieniono go na błyszczącą, ciemną zieleń, która z kamuflażem miała jednak niewiele wspólnego…

 

Aaron’s Col

 

W latach 1941-42 wprowadzono matowe, chropowate khaki…

 

    

Aaron’s Col

 

…by wojnę zakończyć w ciemnym brązie. Po niej na części hełmów znaleźć możemy jasną zieleń.

 

 

Oczywiście w czasie wojny żołnierze zmieniali „ustawienia fabryczne koloru” i nanosili własne poprawki, głównie w zależności od terenu toczonych walk, dlatego też nie jest łatwo zdobyć obecnie MkII w pierwotnej barwie, zwłaszcza ten pochodzący z pierwszych lat produkcji.

 

Jak to zwykle bywa, dosyć szybko wymagania wojennej gospodarki oraz opinie użytkowników zdecydowały o modernizacji pierwotnej wersji hełmu.

Na pierwszy ogień poszły zawieszki podpinki. Wraz z początkiem 1939r. opracowano ich nowy wariant (chin strap securing lug MkIII), o znacznie uproszczonej budowie i dużo bardziej przyjazny dla użytkownika, tzn. pozwalający mu w razie konieczności na szybką wymianę podpinki. Choć projekt początkowo miał służyć głównie hełmom w obronie cywilnej, zatwierdzono go także dla hełmów bojowych.

 

Na niektórych egzemplarzach spotkać można datę produkcji oraz oznaczenie modelu.

 

    

 

Dążąc do uproszczenia produkcji, w 1939r., zrezygnowano z filcowych izolatorków na rzecz gumowych, oraz z owalnego "pada", zastępując go gumowym krzyżakiem. W ten sposób powstał nowy model wkładu, oznaczony helmet lining MkII.

 

Helmet lining MkII.

 

          

 

 

Krzyżakowy gumowy amortyzator.

 

    

 

Oprócz klasycznych egzemplarzy wkładów spotkać można wszelkiego rodzaju hybrydy, typu czerwona fibra, TTC 1940…

 

…rama wkładu MkII z amortyzatorami z MkI, HELMETS 1939…

 

 

…czy też przynitowane krzyżakowe amortyzatory, VERO 1940.

 

 

Wkłady są sygnowane na fibrowych pałąkach podobnie jak wersja MkI, tzn. nazwa producenta, data produkcji oraz rozmiar.

 

VERO 1940, BMB 1940, TTC 1940.

 

             

 

Sygnatura

Fabryka

Państwo

Lata produkcji

VMC

Viceroy Manufacturing Company

Kanada

?

H&S

?

?

?

ABL

Armee Belge Belgishe legar

Belgia

1950-60

Helmets Ltd

Helmet Ltd (Wheathampstead)

W.Brytania

1937-41

VERO

Everett W Vero &Co (London)

 

1937-44

JCS&W Ltd

J Compton Sons & Webb Ltd (London)

 

1938-43

BH&G

Barrow Hepburn &Gale Ltd (London)

 

1939-40

TTC

Teddy Toy Co. Ltd (Dagenham)

 

1939-42

BMB

Briggs Motor Bodies Ltd (Dagenham)

 

1939-45

FFL

 

 

1942-49

FH

 

 

1940-41

CCL

Charles Collett Ltd (London)

Christy & Co Ltd (London)

 

1940-45

AG&Co

Aluminium Goods Company

Kanada

1940

CG&S

 

?

1941

SNL

S.E. Norris Ltd

W.Brytania

1940

N Ltd

S.E. Norris Ltd

 

1940

W&LC

 

 

1941

 

Produkowany był w siedmiu rozmiarach od 6 ¼ do 7 ¾ cala. Największy nie posiadał żadnych gumowych amortyzatorów.

 

W polu narzekano na odkręcanie się śruby mocującej wkład. Zaradzono temu na początku 1940r. zwiększając długość gwintu śruby i wprowadzając sześciokątną nakrętkę, która posiadała w gwincie gumę (lining securing bolt MkII). Dwa lata później stosowano już śrubę o małej średnicy łba przy niezmienionej nakrętce (lining securing bolt MkIII).

 

Na zdjęciu grupowym, od lewej: lining securing bolt  MkI, MkII, MkIII.

 

    

 

 

Dążąc do uproszczenia produkcji, w 1941r. wprowadzono nowy wariant podpinki (chin strap MkIII), wykonanej z elastycznej taśmy o szerokości 25,5mm.

 

Do regulacji długości służyła klamerka bez bolca.

 

 

Zresztą i to nie wystarczyło – dwa lata później okazało się, że podpinka nie musi być elastyczna na całej swojej długości, w związku z czym od tej pory jej część wykonana była ze zwykłej taśmy (chin strap MkIIIA).

 

Brytyjczycy na swoich hełmach bardzo chętnie używali wszelkiego rodzaju siatek oraz pokrowców maskujących. Zwłaszcza te pierwsze cieszyły się sporą popularnością.

 

Siatka o gęstym splocie – ten wariant był masowo wykorzystywany od 1943r.

 

 

Popularną praktyką było umieszczanie opatrunków osobistych pod siatką.

 

    

 

Pokrowiec z moskitierą, Black Bros. Ltd., 1944. Znacznie rzadziej spotkać można wersje bez moskitiery. Być może z tego powodu, iż te ostatnie były w powszechnym użyciu.

 

           

 

Inna wersja z usztywnionymi obręczami, SHAH, 1943

 

 

 

Znacznie rzadziej nanoszono kamuflaż bezpośrednio na czerep.

 

Wzór używany najprawdopodobniej w południowej Europie, w czasie walk we Włoszech lub Afryce Północnej, RO&CO 1939, VERO 1940.

 

   

 

Na hełmach można spotkać oznaki służby lub jednostki, w której służył żołnierz. Najczęściej są namalowane, choć zdarzają się także kalkomanie. W odróżnieniu od hełmów z okresu IWŚ, oznaki na tych z IIWŚ umieszczane są zazwyczaj z boku, a nie na czole.

 

Oznaka jednostki irlandzkiej, 2. Królewskiego Pułku Strzelców z Dublina.

 

fot. bronislaw36

 

Hełm żołnierza Królewskich Saperów, JSS oraz VERO 1938. Zwróć uwagę, że oznaka namalowana jest na czole hełmu. Wynika to zapewne z tego, iż hełm jest wczesnej produkcji i użycia. Nie jest wykluczony, a nawet jest bardzo prawdopodobny, epizod w BEF w 1940r., Francja.

 

          

 

W 1943r., wraz z zaadoptowaniem na potrzeby armii hełmu MkIII, MkII uznano za przestarzały. W sumie wyprodukowano ich 12mln, nie licząc wszelkiego rodzaju odmian wytwarzanych w Kanadzie, RPA, Australii, Indiach… Hełmy wysłano także do Turcji, Grecji, Irlandii, wyposażono w nie oddziały Wolnych Francuzów. Pod koniec 1941r. 50tys sztuk wysłano do ZSRR na potrzeby tworzącej się właśnie Armii Polskiej.

 

Nie wszystkie hełmy miały szczęście, aby dotrwać w dobrym stanie do naszych czasów…

 

Hełm brytyjski MkII w roli reliktu podniesionego z pola walki w północnej Francji, RO&CO 1939.

 

    

 

Po IIWŚ hełm MkII był używany przez wiele europejskich państw, gdzie powstało także kilka jego klonów (Belgia, Holandia).

 

 

Jako, że można pogubić się w tych wszystkich „Mk”, postaram się to teraz uporządkować. Niestety brakuje tu kilku elementów, w związku z czym proszę o pomoc w dodawaniu zdjęć.

 

 

 

Helmet body – czerep stalowy

Chin strap - podpinka

MkI

 

MkII

MkIIA

MkIII

MkIIIA

 

 

Chin strap securing lug - zawieszka podpinki

MkI

 

MkII

MkIII

Helmet lining - wyposażenie wewnętrzne

MkI

MkII

Lining securing bolt - śruba mocująca wyposażenie wewnętrzne

Od lewej MkI, MkII, MkIII

 

 

 

========================================================================================================

 

W obliczu narastającego napięcia na arenie międzynarodowej, a także mając w pamięci przykre doświadczenia z okresu IWŚ, przystąpiono w Wielkiej Brytanii– obok szybkiej modernizacji armii – do rozbudowy oraz doposażenia wszelkiego rodzaju organizacji paramilitarnych. Oczywiście priorytet miały zamówienia wojskowe, w związku z czym organizacje typu Supplementary Fire Party czy Home Guard musiały często polegać na wszelkiego rodzaju improwizacjach. Dotyczyło to także hełmów, dzięki czemu temat ten jest obecnie bardzo ciekawy z punktu widzenia kolekcjonerstwa. Musimy jednak zdać sobie sprawę z tego, że jest to zagadnienie na tyle obszerne i różnorodne, iż trudno wcisnąć je w jakiś gorset. Niemniej spróbujemy ;)

 

Na początku 1939r. Air Raid Precaution złożyło zamówienie na 1,8mln hełmów. Zrealizowano je do lipca. Bardzo szybko, biorąc pod uwagę wielkość zakupu, jednak musimy pamiętać, że był to czas przed Dunkierką, po której Wielka Brytania przez jakiś czas dosłownie walczyła o przetrwanie. We wrześniu zdecydowano o nabyciu kolejnych 750tys sztuk. Przy obu zakupach chodziło najprawdopodobniej o MkI*, a także pierwsze egzemplarze oraz odrzucone przez odbiór wojskowy MkII. Były to jednak hełmy bojowe, względnie drogie, których stal Hadfielda nie była niezbędna w hełmach organizacji paramilitarnych.

 

W poszukiwaniu rozwiązania w lipcu 1940r. przystąpiono do produkcji hełmu MkIINo2 (Helmet, Steel, MkIINo2). W swojej budowie był wierną kopią bojowego MkIINo1, jednak prawdopodobnie posiadał nominalnie gorsze parametry balistyczne, niż jego starszy brat MkINo1, a w większości wykonywany był ze stali magnetycznej.

 

Hełm brytyjski MkIINo2C, producent czerepu BMB 1940r., producent wkładu TTC 1940r., sygnowany „GAC” (prawdopodobnie Gloster Aircraft Company).

 

       

 

    

 

W odróżnieniu od hełmów bojowych był malowany na kolor granatowy, szaroniebieski bądź czarny (zależnie od przeznaczenia), a w okolicy zawieszek podpinki nawiercano otworki, w ilości od 1 do 4, powołując w ten sposób do życia wersje MkIINo2A, MkIINo2B, MkIINo2C oraz MkIINo2D. Z całej tej rodziny jedynie MkIINo2A nie był magnetyczny (być może były to MkIINo1, które nie przeszły testów balistycznych).

 

Hełmy z rodziny MkIINo2: A (niemagnetyczny), B oraz C

 

         

 

O ile hełmy MkIINo2 zostały przyjęte z otwartymi ramionami przez OC, o tyle pomysł ten nie przypadł do gustu HG. Jej członkowie nie mieli jednak wyjścia - w październiku 1940r. formacja ta posiadała zaledwie ok.180tys hełmów, wobec zapotrzebowania ocenianego na 1,7mln. Zdecydowano wobec tego, że każda forma ochrony głowy będzie lepsza niż żadna, i zaaprobowano MkIINo2. W lipcu 1941r. na stanie HG było już 1mln MkIINo1 oraz 700tys MkIINo2. Jako pierwsze nowe hełmy otrzymały oddziały działające w strefach zagrożenia (południowe wybrzeże, bombardowane miasta). Hełmy dla HG malowano z reguły na kolor khaki, choć zdarzają się także szaroniebieskie.

 

Hełm MkIINo2c w wersji dla HG. Zwróć uwagę na kamuflaż, naniesiony bezpośrednio na czerep, podpinkę, oraz  na oszczędną w formie śrubę mocującą wkład. Producent czerepu oraz wkładu BMB 1941r

 

        

 

    

 

Bardzo ciekawy przykład oznakowania hełmu.

    

fot. Czarek

 

Hełmy dla strażaków  pokrywano lakierem "smooth grey green", natomiast te dla ARP były początkowo w "grey green", by już w 1939r. zamienić go na czarny.

 

Prawdopodobnie jeden z pierwszych hełmów MkII przekazany dla oddziałów ARP. Sygnowany na czerepie „HCR WD1”  oraz na wkładzie „JCS 1939”

 

  

 

 

Mk II w barwach SFP czyli Supplementary Fire Party lub Street Fire Party.

 

    

fot. Sulla

 

Obok hełmów No2 spotkać można model niemal identyczny z hełmem bojowym, charakteryzujący się jednak brakiem nakładki na obrzeżu. Brak danych na temat jego odporności, jednak prawdopodobnie odpowiadała ona tej w No1. Wytwarzany był przez BMB. Znam jedynie egzemplarze z 1941r.

 

Hełm London County Council (wzór oznaki 1914-1953).

 

     

 

Bury Fire Brigade, wkład BMB 1940.

 

    

 

Z powodu dość tolerancyjnego podejścia do jakości hełmów przeznaczonych dla formacji innych niż wojsko, spotkać możemy różne wariacje omówionych powyżej modeli, obejmujące wkłady, podpinki, nity...

 

Warto na chwilę zatrzymać się przy podpinkach. Specjalnie dla OC opracowano dwa nowe modele: chin strap MkIIA oraz odmianę, której oznaczenia niestety nie znam. Pierwszy z zewnątrz nie odróżniał się w zasadzie niczym od wersji wojskowej MkII, jednak miał sprężynki wykonane z magnetycznego drutu.

 

Podpinki MkIIA oznaczano różnymi symbolami, z których najpopularniejsza jest gwiazda.

 

 

Jest to najprawdopodobniej model przeznaczony dla brytyjskich hełmów OC, a nie do hełmów kanadyjskich, jak można przeczytać gdzieniegdzie. Pasuje tylko do zawieszek podpinki w odmianie MkIII.

 

 

Poniżej zaprezentowaliśmy tabelę ze skrótami nazwy służby, które spotkać można na hełmach brytyjskiej OC (prosimy o pomoc w uzupełnieniu listy).

 

A - Ambulance

GIO – Gas Identification Officer

RP/G - Repair Party Gas

AFS – Auxiliary Fire Service

HG – Home Guard

RP/R - Repair Party Road

ARP – Air Raid Precautions

IO – Incident Officer

RPW – Repair Party Water

ATS – Auxiliary Territorial Service

LFBLondon Fire Brigade

SC – Special Constable

CD - Civil Defence

LDV – Local Defence Volunteers

SFP – Supplementary Fire Party (od VIII 1941r. - FG)

CFO – Chief Firemen Officer

M – Messenger

SP – Stretcher Party

CPO – Central Post Office

MMFB – Morris Motor Fire Brigade

TRAM – Tram Staff

DC – Decontamination Party

NFS – National Fire Service

VV - Warden

DOCTOR

OC – Observer Corps

W – Warden

DW – District Warden

POLICE

WAAF – Woman’s Auxiliary Air Force

FAP – First Aid Party (First Aid Post)

R – Rescue, heavy rescue

W ARP – Warden Air Raid Precautions

FG – Fire Guard (do VIII 1941r - SFP)

ROC – Royal Observer Corps

WLA – Women’s Land Army

FOOD

RP – Repair Party

WR Police – War Reserve Police

FW  - Fire Watcher

RP/E - Repair Party Electricity

 

 

Kilka przykładów oznaczeń na hełmach (Aaron’s Col., UK).

 

         

 

          

 

Klasyczny przykład hełmu „strażnika” (W – warden). Czarny hełm z białymi literami oznaczał szeregowego członka straży, natomiast te, w odwrotnej kombinacji – oficera. Producent czerepu oraz wkładu BMB, 1941r

 

    

 

Kolejny, bardzo interesujący, przykład oznakowania.

 

         

fot. Czarek

 

Hełm z fartuchem ochronnym, używany w straży pożarnej.

 

         

fot. Czarek

 

Równocześnie z produkcją, nazwijmy ją „regulaminową”, w obliczu stałego niedoboru ochronnych nakryć głowy, niektóre prywatne zakłady przystąpiły do produkcji komercyjnej. Czerepy wykonywane były z różnego rodzaju materiałów: od stali, poprzez bakelit, by skończyć na skórze, czy fibrze. Hełmy te często wzorowały się na wzorach bojowych, jednak powstały także konstrukcje bardzo oryginalne. Spotkać można w nich przeróżne wariacje wyposażenia wewnętrznego oraz podpinki. Jakość wykonania poszczególnych modeli była bardzo różna.

 

Hełm przeznaczony dla OC, wykonany z „miękkiej” (magnetycznej) stali, wyposażony w maksymalnie uproszczony, piankowy wkład (tutaj niekompletny).

 

    

 

Hełm bakelitowy wykonany przez firmę PLASFORT, jednego z najbardziej popularnych hełmów tego typu. Wg niektórych tego rodzaju nakrycia głowy używane były przez pracowników produkujących amunicję, oraz zajmujących się elektrycznością.

 

    

fot. Czarek

    

 

Dwa kolejne przykłady hełmów komercyjnych. Z lewej (wkład C.S.&W. 1940) egzemplarz najbardziej popularny, o dosyć niskiej jakości wykonania, natomiast z prawej (wkład BMB 1940) hełm pochodzący z firmy DUNN, wytwórcy kapeluszy, który przeznaczony był dla bardziej wymagających klientów. Użyto materiałów lepszej jakości, powierzchnia czerepu została wygładzona, a do wkładu dołączono kartonowo-filcową „myckę”, mającą poprawić komfort użytkowania hełmu.

 

   

 

 

 

Hełm Cromwell. Wykonany z fibry zapewniał zaledwie minimalną ochronę, jednak - wśród latających dachówek – zapewne bezcenną

 

    

 

Świetny przykład hełmu skórzanego (Aaron’s Col., UK).

 

    

Thanks, Aaron!

 

 

========================================================================================================