ANGIELSKI wz.MkI BRODIE
Hełm o bardzo płytkim czerepie, otoczonym lekko pochylonym rondem. Obrzeże hełmu jest bez nakładki zabezpieczającej. Struktura hełmu lekko pofałdowana.
Przed podjęciem decyzji o opracowaniu własnego modelu testowano w 1., 2. oraz 3.Armii 495 hełmów francuskich wz.15, jednak zostały one odrzucone jako mało skuteczne oraz skomplikowane w produkcji. Okazało się, że kształt Brodie'go znacznie lepiej chronił głowę oraz ramiona żołnierza przebywającego w okopie.
Hełm opracowano (sierpień 1915r) pod kierownictwem inżyniera Johna Leopolda Brodie’go, a inspiracją dla formy były średniowieczne kapaliny. Na wyposażenie żołnierzy wszedł w październiku 1915r, początkowo w ilości 50szt na batalion. Do marca 1916 r. wyprodukowano około 270 tys. hełmów, , z czego 140 tys. skierowano do Francji, a resztę na inne obszary działań wojennych. W październiku 1915 r. osiągnięto produkcję 850 sztuk dziennie.
Jest to hełm o płytkim czerepie, otoczonym lekko pochylonym rondem. Wymiary hełmu: szerokość 29cm, długość30,5cm. Czerepy sygnowane były (np. na tylnym daszku) kodem producenta oraz numerem partii produkcyjnej. Poniższa sygnatura „HS” – Hadfield Ltd z Sheffield
Oglądając hełm
zauważyć można, że początki tłoczenia hełmów w Wielkiej Brytanii nie były
łatwe – czerep ma „pofalowaną” strukturę, nierówne daszki, „załamania”
blachy.
Hełmy pokrywano lakierem koloru jasnozielonego ("apple green"). Często stosowano farbę kamuflażową (okopową, z domieszką piasku) - widoczna jest ona na poniższym zdjęciu (pod warstwą farby wtórnej).
Wyposażenie
wewnętrzne składa się ze skórzanej obręczy, która jest ponacinana, zaś w
powstałe w ten sposób otworki włożono kawałki gumowych rureczek, które pełnią
rolę amortyzatorów oraz izolatorów. Do niej doszyty jest płat dermy, wycięty
w sześć listków, wiązanych w szczycie sznurowadłem. Do skórzanej obręczy
jest także doszyty (z drugiej strony) materiał, wypełniony ściśliwym
materiałem (?). Jest on przynitowany do czerepu, mocując w ten sposób wyposażenie
wewnętrzne.
Podpinka skórzana,
dwuczęściowa, zapinana na klamerkę z bolce. Zawieszki podpinki przynitowane
do daszków bocznych.
Są one mniejszych rozmiarów niż zastosowane w MkI. Wynikało to z innej budowy samej podpinki.