AMERYKANSKI wz.M1 spadochronowy
Wariant produkcyjny z lat 1944 - 45.
Wkład do hełmu spadochronowego M1C. Powstał na bazie standartowego czerepu wkładu produkcji z lat 1944 - 1945 (elementy metalowe mocujące pasy nośne są wykonane z czernionego mosiądzu). Dodatkowe paski z klamerkami do zamocowania podpinki z koszyczkiem podbródkowym wykonano z bawełny w kolorze Olive Drab shade no. 7 (klamerki ze stopu stalowego, lakierowane na zielono). Wkłady te produkował Westinghouse (około 390 tys. sztuk).
Stosowano dwa rodzaje bawełnianych podpinek z koszyczkiem :
pięciootworowe
czterootworowe
- na poniżej zamieszczonym zdjęciu, porównanie podpinki z czteroma otworami produkcji z 1945 r. z podpinką powojenną (dolna).
Wariant produkcyjny z lat 1955-1963.
Powstały na bazie czerepu wkładu z laminowanej bawełny z lat 1955-63. Egzemplarz ze zdjęć został wyprodukowany przez Marmac Industries. Hełm stalowy - produkt McCord Radiator and Manufacturing Company z lat 1951-1965.
Wkład jak powyższy. Różnica sprowadza się do sposobu zamontowania dodatkowych pasków, służących do przypięcia podpinki z koszyczkiem podbródkowym (zostały przynitowane do czerepu oddzielnie, poniżej pasów nośnych). Ten egzemplarz (wyprodukowany przez Firestone) po niewielkich przeróbkach (usunięcie zatrzasków oraz nitów podpinki skórkowej) trafił na wyposażenie pocztu sztandarowego 172 Koła Weteranów (PLAV - Polish Legion American Veterans) z Cudahy, stan Wisconsin.
Wariant produkcyjny z lat 1964-1965.
Powstały na bazie czerepu wkładu z laminowanej bawełny w wersji z lat 1964-69. Wytwarzany tylko przez pierwsze dwa lata. Egzemplarz ze zdjęć został wyprodukowany przez Westinghouse Company w 1965 roku. Hełm stalowy - produkt McCord Radiator and Manufacturing Company z lat 1951-1965.
Wariant produkcyjny z lat 1965-1988.
Powstały na bazie czerepu wkładu z laminowanego nylonu w wersji z lat 1965-74. Egzemplarz ze zdjęć został wyprodukowany przez Firestone przypuszczalnie w 1967 roku. Hełm stalowy w okazjonalnym malowaniu (pierwszy skok) - produkt Dana Corporation z początku lat siedemdziesiątych.
.
Firestone z 1967 roku.
Marmac Industries (bez logo) z 1967 roku.
Specjalty Plastic Product z 1983 roku.
Oznaczenie miejsc na otwory do przynitowania elementów wyposażenia wewnętrznego na czerepie wkładu spadochronowego z laminowanego nylonu (przesunięcie nitów - błąd fabryczny na całym obwodzie wkładu).
Pasek dodatkowej podpinki.
Charakterystyczne dla hełmów spadochronowych , dłuższe paski T1 zaopatrzone na końcach w zatrzaski do przypięcia we wkładzie.
.
Pragnę podziękować Piotrowi Spalińskiemu
za przekazanie swojej wiedzy jak i materiałów.